Obniżenie kosztów użytkowania nieruchomości

Obniżenie kosztów użytkowania nieruchomości

Tworząc wspólnotę mieszkaniową, jako mieszkańcy mamy prawa i obowiązki w ustalaniu i planowaniu kosztów użytkowania nieruchomości. Niestety często zapominamy o swoim decydującym głosie, narzekając na rosnące koszty i opłaty z tego tytułu. Obniżenie kosztów użytkowania nieruchomości w praktyce nie jest trudne. Należy tylko odpowiednio zadbać o system usług funkcjonujących w naszej wspólnocie.

Czy wiemy o wszystkich kosztach? Musimy być świadomi, jakie opłaty i usługi wchodzą w skład zaliczki. Te podstawowe związane są ze specyfiką budynku: sprzątanie, praca ogrodnika, ochrona i wynagrodzenie dla zarządców. Inne koszty przypadają na wywóz nieczystości, bieżącą konserwację, a  także opłaty za energię wspólną, antenę zbiorczą, windę, ubezpieczenie i  podatki. W  kontekście stanu budynku mieszkalnego może pojawić się również tzw. fundusz remontowy. Koszty z tytułu utrzymania nieruchomości nie powinny nas dziwić, musimy jednak mieć nad nimi kontrolę i sprawdzać, czy są korzystne i adekwatne do potrzeb.

Obniżenie kosztów użytkowania —czy administracja jest ważna?

Wspólnota mieszkaniowa powołuje zarządcę, który w jej imieniu decyduje o kosztach i ich rozplanowaniu. Wybierając administrację, należy dokładnie porównać oferty i uważnie dopasować je do specyfiki budynku. Porównanie sprawi, że będziemy mogli wybrać najkorzystniejszą usługę. Nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, kiedy to wybór będzie przypadkowy, a  usługi, mimo poniesionych kosztów, nie zostaną wykonane.

Przeglądy techniczne a obniżenie kosztów użytkowania

Regularne przeglądy techniczne i dbanie o wszystkie instalacje to wbrew pozorom jeden z elementów oszczędzania. Wspólnoty często ignorują tę kwestię, błędnie myśląc, że póki wszystko jest dobrze, nie potrzeba ponosić kosztów przeglądów. Niestety, ewentualne awarie i zaniedbania powodują o wiele większe problemy i generują ogromne wydatki. Precyzyjne zaplanowanie zakresu obowiązków oraz harmonogramu przeglądów utrzymania instalacji będzie o  wiele korzystniejsze i  pozwoli w  odpowiednim czasie zapobiec niszczeniu instalacji i ich awariom. Warto pamiętać, że jedna szkoda szybko przyczynia się do powstawania kolejnej. Wskazana będzie więc współpraca z  firmą zatrudniającą różnych specjalistów, takich jak elektryk czy hydraulik.

Utrzymanie czystości i terenów zielonych

Niezwykle istotne jest ustalenie wszystkich prac na terenie nieruchomości, a tych może być bardzo wiele. W takim przypadku najlepiej sprawdza się zasada wyboru jednej firmy, która wykonuje zadania kompleksowo. Jeśli już uda się nam znaleźć odpowiedniego partnera, należy doprecyzować wszystkie szczegóły, takie jak zasady zakupu środków chemicznych czy roślin. Zabezpieczy to nas przed ewentualnymi niespodziankami w  postaci dodatkowych wydatków. Zakres prac powinien również przewidywać prace specjalistyczne, takie jak przycinanie, nawadnianie zieleni czy mycie okien. Należy dokładnie sprawdzić, czy firma uwzględnia takie działania.

Nie każdy wie, że firmę usługową można zobowiązać do przedstawienia przed zakupem oferty kilku sklepów czy hurtowni. Pozwoli to na samodzielny wybór najtańszej opcji — nie wszystkie środki czystości i akcesoria muszą być przecież markowe, a cena nie świadczy wcale o ich jakości — podkreśla Anna Winter — kierownik ds. zarządzania Integrum Management. W okresie zimowym istotna jest natomiast kontrola nad prawidłowym utrzymaniem terenu zewnętrznego, tj. chodników, parkingów, dachów itp. Aby zoptymalizować koszty, można wcześniej ustalić stawki za usuwanie śniegu i lodu oraz warunki usuwania sopli i śniegu z dachów — z firmą wykonującą tego typu prace.

Obniżenie kosztów użytkowania trzeba mieć na uwadze w kontekście remontów

Remonty są istotne dla bezpieczeństwa całej wspólnoty. Ich przeprowadzanie okazuje się czasem bardzo kosztowne, ale dobra organizacja pozwoli uniknąć dalszych problemów. Wszelkie naprawy powinny być planowane adekwatnie do potrzeb. Nie można również przeprowadzać ich bezmyślnie — to, co na pierwszy rzut oka wydaje się stare i  zniszczone, nie musi być automatycznie źródłem zagrożenia. Ważna w  tym obszarze działań jest opinia ekspertów, którzy ocenią, co w pierwszej kolejności należy wyremontować. Do obowiązków wspólnoty należy sprawdzanie i  interesowanie się sposobem zarządzania, zwłaszcza gdy dostrzegamy, że wysokie koszty utrzymania nie pokrywają się ze stanem faktycznym budynku. Często oddajemy tę rolę zarządowi, nie sprawdzając potem dokładnie, jakie są realne wydatki oraz potrzeby użytkowników nieruchomości.

Dokładne nadzorowanie i funkcja kontrolna ze strony wspólnoty są niezwykle ważne dla optymalizacji kosztów. Integrum Management Tworząc wspólnotę mieszkaniową, jako mieszkańcy mamy prawa i obowiązki w ustalaniu i planowaniu kosztów użytkowania nieruchomości. Niestety często zapominamy o swoim decydującym głosie, narzekając na rosnące koszty i opłaty z tego tytułu. Obniżanie kosztów w praktyce nie jest trudne, należy tylko odpowiednio zadbać o system usług funkcjonujących w naszej wspólnocie.

Zarządca Nieruchomości Integrum Management

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *