- Od kilku lat trwają prace nad stworzeniem studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Publikację wyników badań planuje się na czerwiec bieżącego roku.
- Po wielu rozważaniach wygrała koncepcja budowy linii tramwajowych, która wyparła pomysł stworzenia metra.
- Bezkolizyjny szybki tramwaj to duża inwestycja. Jak oceniają specjaliści, pierwsza linia to wydatek rzędu ok. 7-8 mld zł.
Premetro, czyli bezkolizyjny szybki tramwaj
Podczas ostatniego wywiadu online udzielonego na Facebooku prezydent miasta Jacek Majchrowski rozwiał wszelkie nadzieje entuzjastów metra. Wygląda na to, że jest koncepcja szynowego rozwiązania w kontekście premetra, to znaczy częściowo pod ziemią, częściowo nad ziemią – powiedział prezydent. Będzie w najbliższym czasie ogłoszona. Ja już ją widziałem. Tradycyjne metro się nie opłaca i nie ma sensu – dodał. Bezkolizyjny szybki tramwaj ma być znacznie tańszy w budowie. Przy jego budowie wykorzystane zostaną niektóre fragmenty już istniejących, naziemnych torowisk, głównie w rejonie Nowej Huty.
Oczywiście konieczne będzie stworzenie dużej części trasy, jednak w opinii specjalistów jest to korzystniejsze rozwiązanie dla miasta niż budowa metra. Projekt zakłada, że podziemne odcinki premetra powstaną przede wszystkim tam, gdzie natężenie ruchu jest największe, czyli w centrum oraz w Bronowicach. Na pozostałych obszarach planuje się wykorzystywanie specjalnie stworzonych w tym celu estakad. Wagony najprawdopodobniej będą całkowicie zautomatyzowane i bezzałogowe.
Stworzenie koncepcji projektowej trwało dość długo, ponieważ konieczne było przeprowadzenie szczegółowych badań geologicznych. Wykonano ponad 140 otworów badawczych o głębokości nawet 55 m oraz sondowań statycznych. Wszystkie prace przeprowadziła firna ILF Consulting Engineers Polska.
Kiedy powstanie nowe rozwiązanie komunikacyjne?
Część kosztów realizacji przedsięwzięcia zostanie pokryta z funduszy europejskich. Kraków otrzymał już dotację w ramach projektu CEF Łącząc Europę. Na razie nie ma jednak terminu oddania premetra do użytku. Miasto czeka bowiem szereg działań związanych z wdrożeniem koncepcji projektowej i przeprowadzeniem przetargów. Być może pierwsza linia powstanie jeszcze w tej dekadzie. Bez wątpienia ułatwi to poruszanie się po mieście i przyspieszy czas przejazdu przez najbardziej zakorkowane rejony. Rozwiązanie to ma również inne zalety. Inwestycja w premetro wzmocniłaby pozycję Krakowa jako znaczącego metropolitarnego ośrodka i atrakcyjnego miejsca do życia. Poza tym premetro przyczyniałoby się też do ograniczenia problemów ekologicznych – ocenia dr hab. Stanisław Mazur, profesor UEK i dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej.