- Brytyjski dziennik opublikował listę miast, które w czasie pandemii poczyniły największe działania w kontekście zwiększenia mobilności rowerowej. Znalazły się na niej m.in. Bruksela, Londyn, Barcelona, Mediolan, Paryż i Kraków.
- W ubiegłym roku europejskie aglomeracje na stworzenie ponad 1000 km nowych tras dla jednośladów wydały ok. 1 mld euro.
- Również krakowskie ścieżki rowerowe rozwijają się w szybkim tempie – obecnie mają długość ponad 230 km.
Kraków w doborowym towarzystwie
„The Guardian” zwraca uwagę na fakt, że w czasie pandemii wiele miast postawiło na zmianę konfiguracji ulic. To pozwoliło wzmocnić ruch pieszy oraz rowerowy i tym samym ograniczyć korzystanie z komunikacji zbiorowej. Oczywiście niekwestionowanymi liderami są w tej dziedzinie Holendrzy i Duńczycy, okazuje się jednak, że również inne aglomeracje starały się dotrzymać im kroku. W Barcelonie ilość osób korzystających z komunikacji zbiorowej spadła aż o 50 proc. Natomiast w Paryżu ruch rowerowy od wiosny 2020 r. wzrósł o prawie 70 proc. Wśród aglomeracji docenionych przez „The Guardian” nie zabrakło także naszego rodzimego miasta. Brytyjski dziennik docenił krakowskie ścieżki rowerowe, pisząc: W Krakowie zeszłego lata podwojono liczbę tras rowerowych, a wiele osób przesiadło się z transportu publicznego na rowery. Miasto opracowało obecnie pięcioletni plan dalszej rozbudowy sieci rowerowej.
Krakowskie ścieżki rowerowe rozwijają się błyskawicznie
Obecnie krakowianie mogą korzystać z ponad 230 km ścieżek i pasów rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz kontrapasów. Coraz większa popularność tego środka transportu jest widoczna gołym okiem. Już w pierwszych tygodniach 2020 roku ruch rowerowy w mieście zwiększył się o kilkanaście procent i utrzymywał na wysokim poziomie przez cały okres pandemii. Władzom miasta zależy, aby trend ten do 2030 roku zwiększył się dwukrotnie. Jest to związane z koniecznością osiągnięcia neutralności klimatycznej do tego czasu. Łącznie chcemy, żeby te aktywne formy podróżowania połączone z komunikacją publiczną stanowiły 75 proc. udziału w podróżach – mówił Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK. Z tego względu miasto dokłada wszelkich starań, by rozwijać infrastrukturę rowerową, stawia również na propagowanie jednośladów elektrycznych.
W ubiegłym roku krakowskie ścieżki rowerowe wzbogaciły się m.in. o odcinki łączące most Grunwaldzki z rondem Grzegórzeckim, biegnące wzdłuż Trasy Łagiewnickiej czy ul. Igołomskiej. W 2021 roku ma natomiast powstać kolejny odcinek wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej oraz ul. Babińskiego i Skotnickiej.