- 28.12.2020 r. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice ogłosił przetarg na budowę terminala cargo.
- Jego łączna powierzchnia ma wynieść ponad 4 000 mkw.
- Obecnie jest to jedyne lotnisko w Małopolsce. Przed pandemią obsługiwało ono rocznie ok. 8 mln pasażerów.
Od wojskowego lotniska do międzynarodowego portu lotniczego
Lotnisko w Balicach istnieje od 1964 roku. Na początku pełniło jedynie funkcję niewielkiego portu przeznaczonego wyłącznie dla wojska. Zajmowało wtedy teren o powierzchni 10 ha. W kolejnych latach przekształcono je w lotnisko pasażerskie, remontując drogi startowe oraz budując terminal. W 2001 r. jego przepustowość sięgnęła już 1,3 mln pasażerów rocznie. Dwa lata później rozpoczęła się kolejna rozbudowa płyty startowej, oddano również do użytku nową część terminala z nowoczesną halą odlotów. Lotnisko w Balicach stało się głównym portem regionalnym w Polsce. Jest to również jedyny port lotniczy w Małopolsce, nie licząc trzech niewielkich, sportowych lotnisk zlokalizowanych w Nowym Targu, Łososinie oraz Pobiedniku. Po wprowadzeniu kolejnych innowacji w 2005 r. ruch pasażerski na lotnisku wzrósł o ponad 88 proc. W 2019 r., przed pandemią, rocznie obsługiwało ono ok. 8 mln pasażerów, uruchamiając coraz to nowsze połączenia z całym światem. Był to najlepszy wynik w zestawieniu wszystkich lotnisk regionalnych.
Lotnisko w Balicach szykuje się na zmiany
Pandemia koronawirusa oraz wiążące się z nią ograniczenia w przemieszczaniu nieco zmniejszyły zainteresowanie lotami międzynarodowymi. Nie oznacza to jednak, że lotnisko w Balicach rezygnuje z wcześniejszych planów. Z końcem grudnia ogłosiło ono przetarg na budowę nowego terminala cargo. Ma on być podzielony na część magazynową, która zajmie ok. 2 700 mkw. oraz powierzchnię biurową, rozlokowaną na 1 200 mkw. Jego główną funkcją będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego oraz kontrola pojazdów wjeżdżających na teren lotniska. Znajdą się tam także pomieszczenia przeznaczone dla Urzędu Celnego, Straży Granicznej czy służb operacyjnych. Strefa przedpola nowego terminala ma być skomunikowana z drogą wojewódzką nr 774. Nie zabraknie również całej niezbędnej infrastruktury, takiej jak parkingi, drogi dojazdowe czy chodniki dla pieszych. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się budowa.
Krakowskie lotnisko planuje jednak duże inwestycje, które mają pomóc mu w przywróceniu sytuacji sprzed pandemii oraz odzyskaniu pozycji lidera w ruchu powietrznym w Polsce. Przystępujemy do kolejnej fazy inwestycji. Mamy nadzieję, że już w połowie nowego roku 2021 rozpoczniemy budowę terminala cargo, będącego ważną częścią Planu Generalnego, który staje się wielką szansą dla odbudowania gospodarki Krakowa i Małopolski po pandemii. Inwestycje na lotnisku to także tysiące nowych miejsc pracy w naszym regionie. Zakończenie budowy nowego terminala cargo jest planowane na koniec 2022 – podsumowuje prezes zarządu Kraków Airport Radosław Wszołek.
Oprócz budowy terminala zarząd lotniska ma w planach również stworzenie nowej drogi startowej oraz dalszą modernizację już istniejącej infrastruktury. Koszt inwestycji ma wynieść ok. miliarda złotych.
Fot. lic Creative Commons 3.0, aut. Gryffindor.