Pod estakadami powstanie Park Kolejowy. ZZM z wielkimi planami

Park Kolejowy_krakula
  • Na mocy porozumienia pomiędzy miastem a PKP PLK podpisanego pod koniec czerwca, zagospodarowane zostaną tereny znajdujące się pod estakadą kolejową w centrum miasta.
  • Zgodnie z wynikiem przeprowadzonych konsultacji społecznych, powstanie tam przeznaczony do odpoczynku oraz rekreacji Park Kolejowy.
  • Na jego terenie znajdą się pasy zieleni, strefy rekreacyjne  i sportowe (m.in. siłownia na świeżym powietrzu), place zabaw dla dzieci, ogród sensoryczny, a nawet wybieg dla psów. Planowana jest również ścieżka rowerowa i przynależna do niej infrastruktura oraz mała gastronomia. 

Skąd pomysł na zieloną estakadę?

Jeszcze do niedawna w centrum miasta znajdował się pochodzący z XIX w. nasyp kolejowy. Po trwającym kilka lat remoncie zastąpiono go dwoma estakadami o długości 700 metrów. Dzięki modernizacji można będzie poprowadzić nowe tory kolejowe oraz przystanek krakowskiej kolejki aglomeracyjnej. Pod estakadą powstała natomiast całkiem spora przestrzeń o powierzchni prawie 20 000 mkw. Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach – wyjaśnia prezydent Jacek Majchrowski. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – dodaje. 

Jak będzie wyglądał Park Kolejowy?

Likwidacja nasypów kolejowych i przekształcanie ich w tereny zielone to część większego projektu. Miasto zobowiązuje się do zagospodarowania oraz utrzymania w odpowiednim stanie kolejnych, przekazywanych w dzierżawę odcinków pod estakadą. Umowę na razie podpisano na 10 lat. Park Kolejowy będzie powstawał w trzech etapach. W pierwszej kolejności na odcinku pomiędzy ul. Kopernika i ul. Grzegórzecką, następnie na odcinku ul. Grzegórzecka – ul. Miodowa i wreszcie od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego.

Kto sfinansuje przedsięwzięcie?

Część środków pozyskiwana jest z funduszy unijnych, pochodzących z inicjatywy CEF Łącząc Europę. Jej głównym zadaniem jest modernizacja krakowskiej linii średnicowej. Choć na razie trudno określić, kiedy dokładnie powstanie Park Kolejowy, realnym terminem wydaje się 2023 r.  

Redaktor KRN Media

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *