Mieszkania podrożeją przez wysoki popyt i… energooszczędną technologię

  • W kwietniu największe wzrosty cenowe powyżej 3 procent odnotowano na rynku gdańskim i wrocławskim. Stabilnie było natomiast w Warszawie, Poznaniu i Krakowie (RynekPierwotny.pl).
  • Huśtawka cenowa może świadczyć o tym, że pierwotny segment mieszkaniówki w dalszym ciągu nie może się zdecydować na obranie konkretnego kierunku tendencji cenowej. Wiele lokali jest oferowanych jeszcze po „starych” cenach. Wskutek tego rynek pozostaje we względnej równowadze.
  • W kwietniu w Krakowie mkw. mieszkania kosztował 10 228 zł, tj. o 0,67 proc. więcej niż w marcu. Za nowy lokal w byłej stolicy trzeba średnio zapłacić 530 tys. zł.

Rynek nie może się zdecydować – tak wynika z analizy eksperta portalu RynekPierwotny.pl, Jarosława Jędrzyńskiego. Jak podaje analityk, w trzech przypadkach na sześć monitorowanych głównych rynków nieruchomości było widać istotne zmiany w relacji miesiąc do miesiąca. Choć na ten moment można się spodziewać, że mieszkania podrożeją, to zdaniem eksperta obecnie nie widać na rynku drastycznych zmian cenowych w jedną lub drugą stronę.

Dlaczego?

Powyższa tendencja była również kontynuowana w kwietniu. W ubiegłym miesiącu najwięcej za nowe mieszkania trzeba było zapłacić w Warszawie. Jeden mkw. był to koszt rzędu 10 687 zł, a więc o 0,07 proc. niższy niż w marcu 2020 r. Na podium uplasował się też Gdańsk z ceną 9 647 zł/mkw., co oznacza wzrost o 3,93 proc. w relacji miesiąc do miesiąca. We Wrocławiu za mkw. mieszkania w kwietniu płaciło się średnio 9 224 zł (wzrost o 1,23 proc. m/m). Z kolei w Poznaniu już 7 727 zł (wzrost o 0,47 proc. m/m). Najtaniej było w Łodzi, gdzie mkw. kosztował 7 021 zł. Jest to 1,01 proc. więcej niż w marcu 2020 roku (RynekPierwotny.pl).

Sądzę, że rynek nieruchomości, po czasie chwilowej stabilizacji wywołanej pandemią, zmierza w kierunku sukcesywnych wzrostów cen. Ma na to wpływ m.in. wysoki popyt, który w szczególności dotyczy nieruchomości zlokalizowanych w atrakcyjnych częściach miast. Nasza inwestycja Greendustry znajdująca się na Zabłociu jest w kręgu zainteresowania osób, które kupują lokale w celach inwestycyjnych. Ma na to wpływ dobra lokalizacja, ale przede wszystkim atmosfera sprzyjająca inwestowaniu w nieruchomości. Uwagę inwestorów przykuwają dwupoziomowe mieszkania z tarasami, co jest nowością na rynku krakowskim – zauważa Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w spółce Quelle Locum.

Podaż nowych ofert

Większość oferowanych lokali jest sprzedawana na bieżąco, często, zanim jeszcze rozpocznie się budowa. Na dynamikę cen mają więc w dużej mierze wpływ nowe inwestycje, które dopiero są oferowane klientom. Ceny tych inwestycji są nieco wyższe niż w roku ubiegłym. Na przykład w Krakowie pod koniec pierwszego kwartału zanotowano minimalny wzrost cen ofertowych o 0,3 proc. Obecnie na krakowskim rynku pierwotnym ceny przekraczają 10 tys. zł za metr kwadratowy. Jak informują eksperci portalu Rynekpierwotny.pl, w serwisie pojawiło się prawie 600 nowych nieruchomości, a oferta na koniec marca wyniosła ponad 5800 lokali.

W naszej inwestycji Park Leśny Bronowice ceny jak na rynek krakowski są nadal bardzo atrakcyjne. Za metr kwadratowy płaci się mniej niż w innych nowo powstających budynkach wielorodzinnych (8 000 zł/mkw.) – przekonuje Karolina Opach.

Mieszkania podrożeją w ciągu najbliższych miesięcy

Pierwsze cztery miesiące tego roku nie pozwalają jednoznacznie stwierdzić, jaka jest tendencja na rynku nieruchomości. Można jednak przewidzieć, że mieszkania podrożeją ze względu na wyższe nakłady finansowe na wybudowanie inwestycji w restrykcyjnej energooszczędnej technologii.

Konieczność stosowania nowych regulacji energetycznych obowiązuje od początku stycznia tego roku. Wymaga stosowania droższych materiałów budowlanych, okien i drzwi o niższym współczynniku przenikania ciepła. Koszt budowy domu w systemie energooszczędnym wzrósł o kilka procent, co z pewnością odbije się na oferowanych cenach inwestycji, które rozpoczną się nie tylko w roku bieżącym, ale również w najbliższych latach.

PR Manager w Prime Time PR, agencji zajmującej się marketingiem nieruchomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *